viha

Viha – vihan vallassa, kiltti tai katkera

Viha – vihan vallassa, kiltti tai katkera

Viha, aggressio tai aggressiivisuus, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Vihaa pidetään usein negatiivisena tunteena. Tosiasiassa tunteet ovat neutraaleja ja niillä kaikilla on tärkeä tehtävä. Viha liittyy itsenäistymiseen, omaan tahtoon, rajoihin ja kykyyn sanoa rakentavasti ei. Vanhempien kyky antaa rajat ja perusturvallisuus, ratkaisee miten lapsi oppii kohtaamaan kiukkuaan. Murrosiässä viha liittyy itsenäistymiseen, joka ei ole mahdollista ilman vihan voimaa.

Tunnistatko vihasi ja osaatko ilmaista sen hallitusti

Kun lapsena ei ole ollut lupa olla vihainen, vihan tunteet ovat kerääntyneet kehoon. Nämä tunteet voivat ilmetä erilaisina oireina; turhautumisena, ahdistuksena, väsymyksenä, uupumisena, passiivisagressiivisuutena, tuomitsevuutena, manipulointina, kateutena  tai äkillisinä vihanpurkauksina, jolloin on suuri riski loukata tai satuttaa toisia. Silmittömien väkivallantekojen taustalla on usein juuri valtavat määrät padottu vihaa. Monesti tekijää on kuvailtu tavalliseksi, mukavaksi ihmiseksi. Kun malja on tullut ääriään myöden täyteen, silloin vihaa ei enää pysy hallitsemaan. On tultava sinuiksi oman vihansa kanssa ja opittava hallitsemaan sitä ajoissa.

Vihan avulla määrittelemme rajamme ja pidämme kiinni omasta tahdostamme

Positiivinen viha on rajan asettamista itsen ja toisten välille. Se mahdollistaa itsensä puolustamisen, itsenäisyyden ja riippumattomuuden toisten mielipiteistä. Kyvyn motivoitua ja olla oma-aloitteinen.

Viha voi kohdistua toiseen henkilöön, asiaan tai ilmiöön. Ensin on opeteltava tunnistamaan viha itsessään, jolloin tunnetta seuraa hallittu toiminta, eikä hallitsematon reaktio. On oikeutettua olla suuttunut, vihainen, kun joku loukkaa sinun tarpeitasi tai rajojasi. Selvitä itsellesi mitkä asiat sinua suututtavat ja miksi. Yleensä jo tunteen tunnistaminen helpottaa ja lievittää sen kokemista.

Hyödynnä vihan voima

Hyödynnä vihan energia.  Tunteet tuntuvat kehossa, viha kiihdyttää hengitystä, kädet voivat pusertua nyrkkiin tai rintaa alkaa puristaa. Vihaa voit purkaa myös liikunnan ja urheilun avulla tai muulla fyysisellä toiminnalla. Koti puhdistuu huomattavasti nopeammin kun imurin varteen tarttuu sopivan ärhäkkänä, vihan energia kannattaa hyödyntää.

Ajatus saa aikaan tunteen, ajatuksia valitsemalla voimme vaikuttaa tunteisiimme. Yksi nopeimmista tavoista saada itsensä rauhoittumaan ja tasapainoon on hengittää muutaman kerran syvään ja rauhallisesti.

Jos tarvitset ohjausta vihan tunnistamisessa ja käsittelyssäsi, autan sinua mielelläni.

Minut tavoitat näiden linkkien kautta:

oivaltaen

Lisää vihan ilmenemistavoista

 

 

Posted in Hyvinvointi, Tunnetaidot, Tunteet and tagged , , , , , , , , .