tunnetaidot

Tunnetaidot työyhteisössä kilpailuvalttina

Tunnetaidot työyhteisössä kilpailuvalttina

Tunnetaidot ja tunteet ovat olleet tutkimusten kohteena suomalaisissakin yrityksissä viime vuosina. Etupäässä on tutkittu esimiesten ja johtajiston tunneälyä ja sen kehittämistä.

Työt, jotka tehdään ihmisten kanssa ja ihmisten avulla – tunneälystä on hyötyä monin tavoin. Esimiesten tunnetaidoilla on todettu olevan vaikutusta henkilöstön toiminnan tehokkuuteen, sekä heidän kykyynsä johtaa tiimiään ja sen yksilöitä.

Tunteet vaikuttavat ajattelukykyyn, joustavuuteen, luovuuteen, ryhmän sosiaaliseen toimintaan ja sen tehokkuuteen. Johdon ja esimiesten tunnetaitojen merkitys on tiedostettu ja sen kehittämisien tarve on yrityksen menestymiselle tärkeä. Tunnetaitojen kehittäminen laajemmin kaikissa työntekijäryhmissä on merkityksellistä korkeatasoisen palvelun ylläpitämiseksi ja kilpailukyvyn varmistamiseksi.

Asiakaspalvelussa ollaan kasvokkain samojen asioiden kanssa kuin esimiestyössä ja johtamisessa. Tilanteet vaihtelevat ja kontakti pitää pystyä luomaan asiakkaaseen  nopeasti, jotta palvelutilanne onnistuu halutulla tavalla.

Asiakaspalvelussa tulee haasteellisia tilanteita jokaisen kohdalle. Tunnetaidot antavat eväitä näiden tilanteiden ratkaisemiseksi heti paikan päällä, eikä kärpäsistä pääse muodostumaan härkäsiä.

oivaltaen

 

Posted in Hyvinvointi, Tunnetaidot, Työhyvinvointi and tagged , , , .