syyllisyys

Syyllisyys rajoittaa elämäämme

Syyllisyys liittyy tekoihimme

Tunnemme tervettä syyllisyyttä, kun olemme toimineet toisia tai itseämme kohtaan väärin. Itsensä ja oman hyvinvointinsa vuoksi on tärkeää tunnistaa milloin syyllisyys menee liiallisuuksiin. Jatkuva, liiallisen syyllisyys vie voimavarojamme valtavasti, väsyttää ja uuvuttaa meidät. Kaikki ihmiset eivät tunne syyllisyyttä samalla tavalla ja on myös mahdollista, ettei henkilö tunne syyllisyyttä lainkaan.

Syyllisyyden tunne syntyy, kun on toiminut vastoin itselleen tärkeitä ja arvokkaita asioita. Syyllisyyttä muodostuu myös yleisten normien tai sääntöjen rikkomisesta, sekä moraalisten periaatteiden tai eettisten arvojen vastaisesta toiminnasta. Empaattisuus eli myötätunnon kokeminen toisia kohtaan on yhteydessä syyllisyyden tunteeseen. Empatian avulla pystymme tunnistamaan syyllisyytemme.  Syyllisyyden kokemiseen liittyy aina jokin teko, jonka itse kokee vääräksi. Jonkin työtehtävän laiminlyönti tai tekemättömyys kokonaisuudessaan aiheuttaa myös syyllisyyttä, eli tekemättömyys itsessään on silloin se teko. 

Terve syyllisyys

Syyllisyys saa meidät harkitsemaan sanomisiamme ja tekemisiämme ennakkoon, jolloin meillä on mahdollisuus valita tekemisemme. Syyllisyyden tunne estää meitä toimimasta väärin, itsekkäästi, välinpitämättömästi tai muulla tavoin toisia vahingoittavasti.  Sillä on siis suojeleva vaikutus meihin. Normaalista syyllisyyden tunteesta vapautuu tunnustamalla syyllisyys, sovittamalla tekonsa tai pyytämällä anteeksi.

Syvällä syyllisyyden syövereissä

Kun syyllisyyden tunteet ovat menneet liiallisuuksiin, ne ovat läsnä lähes koko ajan. Tunnemme itsemme riittämättömiksi, olemme ylihuolehtivaisia tai mietimme koko ajan mitä olemme tehneet ja jättäneet tekemättä. Syyllisyyden laukaisee väärä teko, liiallisen syyllisyyden tunne tulee huonommuuden ja riittämättömyyden tunteista. Voimme kokea syyllisyyttä sairastumisesta, väkivallan kohteeksi joutumisesta, toisten tunteista tai tekemisistä. Meidän on vaikea pyytää apua muilta, vaan koetamme pärjätä ja selviytyä itseksemme. Emme osaa pitää puoliamme ja saatamme alistua huonoon kohteluun toisten taholta. Tällainen syyllisyys rajoitta elämää ja vie paljon voimavarojamme.

Irrottautuminen liiallisesta syyllisyydestä

Kuten muidenkin tunteiden kohdalla irrottautuminen siitä lähtee alkuun tunteen tunnistamisesta ja sen hyväksymisestä. Myötätuntoa ja armollisuutta itseä kohtaan tarvitaan runsain mitoin. On hyvä yrittää pohtia mihin asiaan liiallinen syyllisyyden tunne liittyy, mikä sen aiheuttaa. Onko kyseessä oma toiminta tai tekeminen vai liittyykö se kokonaan toisten tekemisiin. Pala palalta päästää irti ylihuolehtimisesta ja toisten tekojen seurausten kantamisesta ja ottaa vastuu vain omista tekemisistä.

Ulkopuolinen apu tai erilaiset ryhmät voivat olla tarpeen ainakin alkuvaiheessa, jotta pääsee prosessissa alkuun. Ulkopuolisen näkökannat voivat avata tilannetta ja selkiyttää sitä itsellekin, jolloin on helpompi lähteä purkamaan sitä pala palata.

oivaltaen

Posted in Hyvinvointi, Tunnetaidot, Tunteet and tagged , , , , , , .