uuden oppiminen

Muutos haastaa meidät uuden oppimiseen 3/17

Voiko uuden oppiminen olla hauskaa ja mukavaaa. Muutoksien toteuttamista ja uuden oppimista voi helpottaa oman oppimistyylin tunnistamisella ja myönteisellä asenteella.

Tämä on blogisarjan kolmas (3/17) kirjoitus, jossa käsittelen uteliaisuus motiivia tieteellisesti tutkitun Reiss Motivaatioprofiilin avulla. Mitä paremmin tunnistat omat motivaatiotekijäsi, sen paremmin ymmärrät itseäsi ja näet erilaisuudessa mahdollisuuksia ja tulet paremmin toimeen erilaisten ihmisten kanssa.  

 Uteliasuus on  tiedonhalua

Uteliaisuus liitetään usein toisten asioihin puuttumiseen, juoruiluun ja muuhun negatiiviseen. Reiss Motivaatioteoriassa uteliaisuudella tarkoitetaan tapaa hankkia tietoa ja oppia uutta. Henkilöt, joilla on korkea uteliaisuuden tarve ovat kiinnostuneita monenlaisista asioista ja haluavat tietää niistä mahdollisimman paljon. Matalalla uteliasuusmotiivilla varustetut henkilöt hankkivat tietoa, juuri siihen mitä tarvitsevat ja juuri sen verran kuin tarvitsevat. He haluavat viedä asiat nopeasti käytäntöön ja päästä soveltamaan niitä. Asia ei liity älykkyyteen, vaan tapaamme hankkia tietoa.

Myönteisyys on kovaa valuuttaa uuden oppimisessa

Muutoksissa ja uuden oppimisessa asenne kannattaa fiksata ensimmäiseksi kohdalleen, eli myönteiseksi oppimista ja uutta kohtaan. Sillä on valtava merkitys sille, miten helposti omaksumme uudet asiat. Alkuun voi lähteä miettimään, mitä hyvää asiasta on minulle ja tekemisilleni. Sillä ei ole merkitystä, kuinka pieniä nämä hyödyt ovat. Tärkeinä on, että ne ovat merkityksellisiä juuri sinulle.

Rajoittavat uskomukset “en opi, ei se ole ennenkään onnistunut, mitä jos epäonnistun, työlästä, vaivalloista. Nämä ovat uskomuksia, joita voidaan käsitellä ja muuttaa mm. NLP:n tai PSYCH-K:n avulla, tai yksinkertaisesti pohtimalla ja kyseenalaistamalla niitä.

Vahvimman oppimiskanavan tunnistaminen ja hyödyntäminen tukee myös merkittävästi uuden oppimista. Auditiivinen ottaa vahvimmin tietoa vastaan kuulemalla. Kinesteettinen oppii kokeilemalla ja tekemällä, visuaalinen hahmottaa asiat näkemällä. Ei siis kannata ihmetellä, että asiat menevät välillä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ainakin kinesteettisellä ja visuaalisella oppijalla. Asiasta voit lukea lisää tämän linkin kautta.

Onko sinulla vahva tarve ajatella?

Nautit asioiden syvällisestä mietiskelystä monista eri näkökulmista. Sinua motivoi, kun saat analysoida perusteellisesti asioita. Uteliaisuutesi ja tiedonjanosi on jatkuvaa, toteutat elinikäisen oppimisen mallia. Tarvitsetko kaikkea tietoa, ei ole oleellista, vaan tiedon hankkiminen itsessään.

Haasteena on päästä teorioista siirtymään käytännön tekemiseen. Rutiinit muutenkin puuduttavat. Ne ovat pitkästyttäviä, eivätkä tarjoa älyllisiä haasteita vahvan uteliaisuusmotiivin omaaville henkilöille.

Sinulle on tärkeää tietää miksi  asiat ovat kuin ovat. Et juurikaan noudata saamiasi ohjeita ilman, että selvität perinpohjaisesti syyt annettujen ohjeiden takaa. Perustelujen on syytä olla perusteellisia, jotta ne vakuuttavat sinut.

Älykkyys ja uteliaisuus eivät ole sama asia. Uteliaisuus ilmentää sitä, kuinka hauskaa ja motivoivaa oppiminen on. Älykkyys kuvaa sitä, kuinka helppoa oppiminen on.

Olet todennäköisesti henkilö, joka rakastaa tai ainakin pitää muutoksista. Edellyttää tietenkin, että niihin syvennytään perusteellisesti ja mietitään kaikki asiaan liittyvät riskitekijät. Perustelut, miksi muutosta lähdetään toteuttamaan pitää myös olla tiedossa.

Vai pyritkö työssäsi konkreettisiin ja näkyviin tuloksiin nopeasti?

Haluat keskittyä oleelliseen, olet käytännöllinen ja toimeen tarttuva. Tiedon hankkimisesi perustuu siihen, että tarvitset sitä jossain hyödyllisessä asiassa tai tilanteessa. Asioiden pitää tapahtua nopeasti, ilman turhia mutkia ja viivyttelyitä. Keskityt olennaiseen ja siihen, miten asiat saadaan vietyä käytäntöön. Kuulut niihin, joiden uteliaisuus motiivi on matala.

Kärsivällisyys ei kuulu hyveisiisi, asioiden pyörittely ja liiallinen analysointi  eivät sinua sytytä ja innosta. Miksi tuhlata aikaa, kun pääpiirteet ovat selvillä, kyllä työ tekijäänsä opettaa.  Asioiden käytäntöön vienti, tekeminen itsesäään ja nopeat tulokset, ne antavat sinulle energiaa ja ne ovat sinun juttusi.

Muutokset eivät tuota sinulle päänvaivaa, jos ne parantavat käytäntöjen toimivuutta ja tuovat hyötyä vanhaan verrattuna. Jos itse olet muutoksen toteuttajana, kiinnitä huomiota riittävästi asioiden tiedottamiseen muille, jotta hekin pysyvät tilanteen tasalla. Vauhdissasi voi muiden olla vaikea pysyä.

Opittavaa toinen toisiltaan 

Toinen on nopea käytännön tekijä ja toinen rauhallinen, syvällisesti asioihin paneutuja. Toinen tuskastuu toisen päättämättömyyteen, varmisteluun ja riskien näkemiseen. Toiselta puolelta asiaa tarkasteluna, homma vaikuttaa hutiloinnilta ja hätäilyltä, rynnätään toteuttamaan puolivalmista suunnitelmaa. Yhteispelillä tämäkin sujuu, toinen vie käytäntöön niitä asioita, joita päästän nopeasti toteuttamaan. Toinen voi samalla hioa tarvittavia yksityiskohtia ja molempien innostus säilyy.

Seuraavassa blogissa sukelletaan vallan ja vaikuttamisen syövereihin. Valtaan liittyy myös muiden auttaminen ja tukeminen. Asiat eivät ole mustavalkoisia, väliin mahtuu lukematon määrä harmaan eri sävyjä.

Kirjoittaja on johtamisen valmentaja, joka auttaa kehittämään johtamista ja työyhteisöjen toimintaa vuorovaikutteisemmaksi ja tehokkaammaksi. Tavoitteena työyhteisöt, jossa henkilöstö voi hyvin ja on sitoutunutta.  Lue lisää, miten voin auttaa kehittämään itsesi johtamista ja henkilöstösi johtamista Reiss Motivaatioprofiilia hyödyntäen.

oivaltaen.fi

Posted in Hyvinvointi, Motivaatio, Työhyvinvointi, Yleinen and tagged , , , , , , , , , , , .