LIIKUNTA

Liikunta elämäntavaksi – miten lisätä liikuntaa arkeen vaivattomasti (6/17)

Liikunta eri muodoissaan on tärkeä osa ylläpidettäessä fyysistä ja psyykkistä  hyvinvointia. Se paljonko liikuntaa tarvitaan, riippuu siitä kuinka korkean fyysisen aktiivisuuden tarpeen on geeneissään saanut. Korkean liikuntamotiivin saaneiden  ei tarvitse juurikaan uhrata ajatuksiaan asialle, keho ja mieli kyllä muistuttavat, että liikkumaan on päästävä.

Tilanne on toinen niiden kohdalla, jotka nauttivat enemmän rauhallisesta elämäntavasta ja rentoutumisesta. Sohva ja mukava nojatuoli vetävät enemmän puoleensa kuin lenkkipolku tai kuntosali. Ei hätää, vaikka oma motivaatio ruumiillisen aktiivisuuden osalta on matalan puolella, innostusta ja kiinnostusta voi lähteä hakemaan muiden motivaatiotekijöiden kautta.

Liikunta on elämäntapasi

Henkilöt, joilla fyysisen aktiivisuuden tarve on korkea, kuvataan usein energisiksi, elinvoimaisiksi ja hyväkuntoisiksi. He arvostavat fyysistä voimaa ja kestävyyttä, sekä haluavat käyttää lihaksiaan ja liikkua paljon. Pitkään paikallaan oleminen tekee heidät levottomiksi ja rauhattomiksi, siksi pitkät kokoukset ja automatkat ovat heille kauhistus.

Reipastahtinen liikunta rentouttaa ja palauttaa päivän rasituksista paremmin kuin pelkkä oleilu tai rauhallinen rentoutuminen. Huomiota kannattaa kiinnittää siihen, ettei rasita kehoaan äärimmäisyyksiin.

Keho tarvitsee riittävän määrä myös lepoa ja palautumista, varsinkin kovien  paineiden ja stressin aikana. Levännyt keho kestää rasitusta ja stressiä paremmin, joten riittävän unen saanti on syytä ensimmäisenä varmistaa.  Sairaana ja puolikuntoisena on syytä malttaa mielensä ja antaa keholle sen tarvitsemaa lepoa, jotta sillä on mahdollisuus parantua kaikessa rauhassa.

Rentoa oleilua liikunnan tilalla

Matalan liikuntamotiivin omaavat henkilöt arvostat rauhallista ja verkkaista rytmiä ja nauttivat  leppoisasta oleilusta. He rentoutuvat lepäillen ja paikallaan olleen, eivätkä kaipaa hien pintaa nostavaa rehkimistä. Rauhallinen, hidastempoinen liikunta tai luonnossa oleilu voi hyvinkin miellyttää heitä.

Oman hyvinvoinnin kannalta on tärkeää löytää itselleen sopiva ja kiinnostava tapa liikkua säännöllisesti, vaikka luontaista hinkua fyysiseen aktiivisuuteen ei olisikaan. Asiaa auttaa tiedostamalla liikkumattomuuden tuomat haitat ja liikunnan tuomat hyödyt.

Liikunta antaa energiaa ja hyvää mieltä

Tämän soisi innostavan jokaista miettimään, miten saisi lisättyä liikuntaa tarvittavan määrän päiviinsä. Pienelläkin liikunnan määrällä voidaan osaltaan vaikuttaa monien sairauksin puhkeamiseen kuten kakkostyypin diabetekseen, tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin, kohonneeseen verenpaineeseen, ahdistukseen ja masennukseen, sekä ylipainon kerääntymiseen, jotka suoraan vaikuttavat elämänlaatuun.

Helpointa on kehittää päiviinsä liikunnallisia rutiineita, jolloin liikunnasta tulee osa arkea lähes huomaamatta.

• portaiden kävely
• parin bussipysäkin välin käveleminen
• lyhyet kävelymatkat lähikauppaan, pienet ostokset kulkevat repussa
• piha- ja puutarhatyöt, lumityöt talvisin
• lasten touhuamiseen osallistuminen
• luonnossa liikkuen, marjastaen, sienestäen, kalastaen, metsästäen
• seisten työskentely vuorottain istumatyön kanssa

Oleellista on löytää liikuntalaji joka itseä innostaa ja kiinnostaa. Lajia voi lähteä selvittämään muiden vahvojen motiivaatiotekijöiden kautta. Ensimmäinen kysymys on, haluatko olla hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa? Ydinkysymys on miksi haluat olla hyväkuntoinen? Tämä vastaus antaa viitteitä siihen, minkä motivaatiotekijän kautta kannattaa lähteä liikkeelle.

Liikutko mieluimmin yksin oman aikataulusi mukaan, vai yhdessä muiden kanssa. Jos sosiaalisuutesi on korkea, kannattaa valita aktiviteetti, jota tehdään ryhmässä yhdessä muiden kanssa.

Jos säästämistarve on korkea, sarjalippu ryhmäliikuntaan, uintiin tai kuntosalille voisi olla toimiva ratkaisu. Se tulisi käytettyä, kun kerran on hankittu – ei sitä turhasta makseta.

Korkeaa mielenrauhaa kaipaavalle miellyttävä liikuntakokemus voisi muodostua jostain rauhallisesta joogan muodosta, pilateksesta, venyttelystä tai kävelystä. Kokonaisvaltaista rentoutusta sekä mielelle, että keholle.

Estetikkaa kaipaavalle liikuntaa luonnossa tai muussa esteettisesti kauniissa ympäristössä. Heitä voi innostaa liikkumaan myös kohentunut ulkomuoto, mitä vaatii jo vähän enemmän ponnistelua.

Kilpailuhenkisille sopii tavoitteellinen liikkuminen joko niin, että seuraa tiukasti omaan kehittymistään ja tavoitteitaan, tai laji jossa kilpaillaan muiden kanssa.

Perhekeskeisille sopii sellainen toiminta, jota voi tehdä koko perheen kanssa yhdessä. Aloitta voi kodin askareista, tulevat tehtyä siinä samalla ja aikaa vapautuu muuhun yhdessäoloon.

Omalla kohdallani liikunnan tarve on hivenen alle keskiarvon. Kun esitän itselleni kysymyksen työpäivän jälkeen, mitä kehoni tarvitsee, – vastaus on lepoa ja hyvää lukemista. Jos nyt pitää jotain tehdä, niin sitten mielenkiintoista käsillä tekemistä. Minussa asuu sekä iso sohvaperuna, että pieni duracellpupu. On otettava muut motiivit käyttöön, jotta löydän itseni  lenkiltä tai kahvakuulatunnilta.

Saan itseni liikkeelle hyödyntämällä korkeaa riippumattomuus motiivia (tarve pärjätä omillaan), matalahkoa uteliaisuus-motiivia (käytännön tekeminen ja niistä saatavat hyödyt) ja korkeaa estetiikan tarvetta.

Puutarhatyöt ja erilaiset pihahommat, pienet remontit ovat töitä jotka aktivoivat minut vauhdilla. Riippumattomuus liittyy tiedostamiseen, jos en pidä itsestäni huolta, fysiikkani ei kestä ja omillaan toimeen tuleminen on uhattuna. Näissä töissä yhdistyy käytännöllinen tekeminen ja konkreettinen hyöty, sekä esteettinen lopputulos. Mitä useampaa motivaatiotekijää pystyy yhdistämään, sen enemmän tekeminen itseään antaa energiaa ja vie mukanaan.

Seuraavassa blogissa syvennytään riippumattomuuteen, jonka kääntöpuoli on yhdessä tekeminen. Maassamme on arvostettu yksin pärjäämistä ja olemme tottuneet suoriutumaan asioista itsenäisesti. Työn tekeminen muuttuu merkittävästi ratkottavien ongelmien monimutkaisuudesta johtuen. Tulevaisuudessa tarvitaan eri alojen asiantuntijoista koostuvia tiimejä, jotka muodostuvat hyvinkin erilaisista persoonallisuuksista ja tavoista toimia. Ei riitä että siedämme erilaisuutta, sitä on oikeasti opittava hyödyntämään täysipainoisesti. Tässä meille useimmille on oppimisen paikka.

Kirjoittaja on johtamisen valmentaja, joka auttaa kehittämään johtamista ja työyhteisöjen toimintaa vastaamaan työelämän tarpeita. Lue lisää, miten voin auttaa kehittämään itsesi johtamista ja henkilöstösi johtamista Reiss Motivaatio -profiilia hyödyntäen.

Posted in Hyvinvointi, Motivaatio and tagged , , , , , , , , , , , , .